"Cause this is Africa..." - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Martine - WaarBenJij.nu "Cause this is Africa..." - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Martine - WaarBenJij.nu

"Cause this is Africa..."

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

03 Maart 2023 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

"Cause this is Africa..."[e-1f4e2]

Deel II l Arrival.

En daar stond ik dan, als observator, kijkend naar twee jonge mannen, 'Brothers in arms', die elkaar 4 jaar niet 'fysiek' hadden gezien.

Emotioneel als ik ben, genoot ik in stilte van deze hereniging. [e-1f972]

Tyron en Jason waren excited en ik zat vol adrenaline. "This is Africa!" (Shakira) zong in mijn hoofd uit volle borst met me mee.

(Of ik met haar. [e-263a]️)

Roken! Dat wilden we.

Maar Jason had de auto in de ondergrondse parkeergarage dus werd onze verslavingsgevoeligheid nog even op de proef gesteld. [e-1f974]

Maar... We gingen rijden!

ENGINE AAN. Yeah! [e-270a]

In de auto van Danae, de vriendin van Jason, werd de reis voortgezet. Allereerst reden we naar een groot hotel in Johannesburg voor hereniging nummer II.

Het nichtje van Tyron regelde daar een grote conferentie waar multinationals samen kwamen. Een kleine twintig à dertig minuten later stonden we onze eerste adrenaline weg te paffen op een grote parkeerplaats, wachtend op een jonge business lady. [e-1f3e2] [e-1f469][e-1f3fc]‍[e-1f4bc]

Een zelfverzekerde, blonde jongedame liep ons tegemoet. Tyron had zijn nicht ook al jaren niet gezien en 'everybody was very excited'.

Vier rappe tongen struikelden bijna over de informatie die moest worden uitgewisseld.

Er was niet veel tijd met deze meid!

Mijn toch al prikkelbare darmstelsel speelde hevig op en stond te springen om het chique toilet aldaar een poepie te laten ruiken. [e-1f606] [ Inside information. [e-1f92b] ]

En Thank God; ik mocht ik toileteren.

(Joepie de Poepie. [e-1f938]‍[e-2640]️)

Ondertussen speelden herinneringen aan mijn tijd in Bangkok, Thailand op

waar ik zelf ook veel heb genetwerkt voor The BigChilli Magazine en vele 'high so-ketens' heb bezocht.

Ik ken de codes. [e-1f601]

Na pak 'm beet een half uur sprongen we weer in de auto en kon de twee-uur-durende rit van 'Jo'burg naar Potchefstrom beginnen.

Ik keek werkelijk mijn ogen uit! [e-1f440]

Het Afrikaanse landschap varieerde naar mijn beleving om de haverklap (video volgt).

Droge graslanden, heuvelachtige natuur en groene weiden trokken aan mijn ogen voorbij.

Ik ervoer rijkdom in de armoede. [e-1f33e]

Hoe dichter we bij Potchefstrom kwamen, hoe meer 'natives' de gevaarlijke weg betraden. Rijkelijk behangen met fruit, lokale etenswaren en andersoortige exotische producten trachtten zij hun dagelijks brood te verdienen.

Deze mensen, de oorspronkelijke inwoners van Zuid-Afrika, leefden in townships, waar gevaar en uitbuiting een dagelijkse zaak is.

Mijn hart, dat toch al zo vaak gebroken was, versplinterde bij het zien van zoveel onrecht... [e-1f494]

Wat verder indruk maakte waren de diamantmijnen, vanaf de highway ving ik er een glimp van op. [e-1f48e]

Jason bracht verslag uit. Dit was niet Kimberly maar wel een soortgelijke aangelegenheid. De mining industry zort voor werkgelegenheid maar tegelijkertijd uitbuiting, gevaar en wederom ONRECHT.

"Cause this is Africa," Shakira zong in mijn hoofd niet zo vrolijk meer...

Mijn ogen vielen langzaam dicht na zoveel indrukken. En ik 'sukkelde' ( [e-1f1ff][e-1f1e6] )

in een sluimerende slaap.

Toen ik weer het licht zag, naderden we Potchefstrom. Hier was leven in de brouwerij! [e-1f493]

Langzaamaan reden we het campusterrein op waar Jason zijn accommodatie heeft en wij een week mogen doorbrengen.

[e-1f449] Flashback Thailand! [e-1f4f8] [e-1f448]

Tien jaar geleden leefde ik in een soortgelijke omgeving met residenties, hoge hekwerken, blaffende honden en behoorlijke beveiliging.

Maarrr... [e-261d]️ dit was geen boeddhistische, collectieve samenleving. Neen hoor.

"This is Africa." [e-1f4e2]

Dus.

Nadat de poort van de residentie openging liepen we een woning met burglar bars (traliewerk) tegemoet.

Omdat hier een tijd geleden was ingebroken hadden Jason en zijn de vader extra beveiliging aangebracht. #️⃣

Dus:

Je komt binnen, je sluit allereerst het hekwerk en dan doe je de deur op slot! [e-1f62c]

Een flinke sleutelbos was nu onze Christoffel! [e-1f5dd]️[e-1f511][e-1f3f7]️

Het appartement is van vele gemakken voorzien. Er is zelfs een ingebouwde braai (barbecue)! [e-1f525] [e-1f440]

Tot zover, lieve mensen.

Dit was 'Deel ll l Arrival.'

Baie Dankie maar weer, lezer!

[e-1f61a] [e-1f64b][e-1f3fb]‍[e-2640]️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Potchefstroom

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 April 2023

Snowflake ❄️

06 April 2023

Ek is n Nederlander

03 Maart 2023

"Cause this is Africa..."

04 Februari 2023

Mission South Africa

01 Januari 1970

Maandag 3 april: Een 'geslaagde' dag!
Martine

Dankie vir die besoek op mijn reisblog! Mag ek myself voorstel? Hallo, ek is Martine. Ek is 'n Katholiek en ek is 'n Boeddhis. Dis gaaf jou te ontmoet. :-) Met my friend Tyron reis ek vier weke door Suid-Afrika. Dis goed! Wat is hier te sien? Ons bring 'n besoek langs die gesin van my friend. En ons bring ook 'n besoek aan wilde diere. Aangename kennis!

Actief sinds 24 Maart 2023
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 1415

Voorgaande reizen:

24 Maart 2023 - 31 December 2023

Mijn eerste reis

Landen bezocht: